Hopp til innholdet

SOME-nyheter mai 2024

Meta leker tåkefyrste, Linkedin inviterer til lek, TikTok og Universal har på nytt funnet kjærligheten, men personvernrådet er ikke happy.

1.

Gode nyheter for TikTok! De har endelig kommet til en avtale med Universal igjen 🤝 Tidligere i år bestemte Universal at avtalen ikke var godt nok og trakk all musikken fra plattformen, noe som har gått hardt ut over artister som vil promotere musikken sin, og ikke minst muligheten for brukere å benytte den. Men nå erre asså bare å slå seg løs med masse digge tunes igjen.

2.

Tidligere i år la åtte forbrukerorganisasjoner inn klage på Meta for brudd på personvernloven da de mener at Meta samler inn mer data om brukerne sine enn de burde. De mener at løsningen Meta innførte i fjor om å velge betalt abonnement for å unngå å bli sporet ikke er god nok.

Det norske datatilsynet har også bedt om en formell uttalelse fra Det europeiske personvernrådet (EDPB) om denne type løsning. Personvernrådet koordinerer de europeiske tilsynene og dersom de mener at dette ikke er godt nok, vil dette kunne ha direkte innvirkning på det irske tilsynets oppfølging av Met (hvor Meta har hovedkontor).

Nå, flere måneder senere er EDBP klar med sin beslutning: “in most cases” it will “not be possible” for “large online platforms” that implement consent or pay models to comply with the GDPR’s requirement for “valid consent” — if they “confront users only with a choice between consenting to processing of personal data for behavioural advertising purposes and paying a fee”. AKA - den løsningen Meta har kommet frem til er ikke god nok🫠

3. – Smood Social

3.

Her om dagen oppdaget vi et nytt lite ikon på Instagram. På innlegget til en influencer linket hun videre til et story highlight i profilen sin, spesifikt for å vise til antrekk-detaljer for det hun hadde på seg i innlegget. Ganske så kul funksjon - spesielt for å supplere med mer detaljer til innlegget ditt. Vi kan ikke se alternativet i våre kontoer ennå, men håper det kommer!

4. – Smood Social

4.

Snap kommer med flere oppdateringer!

- Du skal nå få muligheten til å lage dine egne klær til Bitmoji karakteren din ved hjelp av AI prompts. "Feks grønn hettegenser med bilder av katter på".

- Du kan bruke AI-chatboten My AI til å minne deg på ting.

- Snap lanserer en AI-linse som gir deg muligheten til å se hvordan du hadde sett ut på 90-tallet i simulerte omgivelser og klær. Mange av oss vet jo veldig godt hvordan vi så ut på 90-tallet, men dette blir jo da mest sannsynlig en kulere Friends-aktig utgave.

- Du kan snart oppdatere meldingen du har sendt innen 5 minutter (først tilgjengelig for Snapchat+ abonnenter)

- Du kan nå reagere på det folk gjør på Snap Map - kalt Map reactions. Som med reaksjoner på andre plattformer består dette i hovedsak av emojis, du kan altså legge en valgfri emoji som reaksjon på lokasjonen til vennen din. Her kommer vi nok til å se mye av både ❤️ og 🍆. Eller hur?

5. – Smood Social

5.

Snap gønner også på med flere AR oppdateringer til fordel for bedrifter💸

De ønsker spesielt å få bedrifter til å bruke mer AR og lanserer blant annet AR Extensions som vil gjøre det mulig å integrere AR linser og filter direkte i annonsene man kjører. På denne måten blir det mye enklere for folk å oppdage AR løsingene tilgjengelig, og ikke bare via kamera-funksjonen. De vil også gjøre det enklere for bedrifter å lage AR linser ved hjelp av automatiseringsverktøy som skal guide deg, og vil også etterhvert innføre generative AI verktøy i prosessen slik at du kan lage AR linsen via tekst prompts. Meget kult.

6. – Smood Social

6.

Instagram gjør store endringer for å sørge for at profiler som poster originalt innhold får mer oppmerksomhet (i motsetning til de som bare reposter fra andre). De skal også gi mindre kontoer større mulighet til å nå bredt ut.

En av måtene de skal gjøre dette på er å erstatte repostet innhold med originalt innhold i anbefalinger. I tillegg skal de legge til et merke som linker til det originale innholdet på innhold som er repostet - dette vil da være synlig for følgerne til kontoen som har repostet. Instagram vil også justere algoritmen ved å fjerne innhold fra kontoer som har repostet mer enn 10 ganger siste måneden fra anbefalt innhold. Denne typen kontoer er ofte veldig store på Instagram, så det blir spennende å se virkningene av dette.

7.

Meta har nylig åpnet kontorer i Norge. Og vi hadde hoppet opp og ned i gledesrus hadde det bare betydd at dette gjorde det lettere å få support og innspill fra dem, men den gang ei. Her har de heller hauset sammen en gjeng tech-folk som skal jobbe med AI-løsningene til Meta. KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med de som jobber der, men de kjører gode gamle «silence is gold» taktikken🤫

8. – Smood Social

8.

I USA har Meta nå lansert AI funksjonalitet i søkefeltet til appene sine, det gjelder både vanlig søk på feks Instagram, men også innad i meldinger på IG. Du kan mao i en samtale med venner feks spørre om det finnes noen digge plasser å spise lunsj i nærheten ved å tagge @Meta AI.

9. – Smood Social

9.

Linkedin lanserer spill!

Ifølge dem selv skal spillene fungere som et "pusterom" fra arbeidsdagen for slitne ansatte. RAUST! (Men selvfølgelig, i tillegg hjelpe Linkedin med å få folk til å bruke mer tid på plattformen deres). I spillene konkurrerer du mot andre og resultatene vil være offentlig så man kan se hvordan man gjør det sammenlignet med andre personer og bedrifter man er koblet opp med🎲

10.

En spennende ting som testes på Reels er "clear mode".

Her får man rett og slett muligheten til å skjule beskrivelse til videoen samt UI knappene på siden. Høres absolutt veldig digg ut, spesielt fordi mange ikke tilpasser teksten i video til Reels safe zone. Dermed havner beskrivelsen over teksten og testen under beskrivelsen (ja det er det samme, men må bare understreke irritasjonen) og resultatet blir at ingen av delene er mulig å lese. Hvis dette blir en greie også for annonser blir det stadig viktigere å inkludere logo og tekst i selve materiellet!

Kilder: The Verge, Social media today, Meta, Snapchat, Later, TikTok, Google, KOM24, NRK, techcrunch.com